Biodata SAIYIDINA UMAR AL-KHATAB ra.
Nama sebenar : Umar bin Al-Khattab bin Nufail bin Abdul Uzza bin Ribaah bin Abdillah bin Qarth bin Razaah bin 'Adi bin Kaab
Nama Ibu : Hantamah bte Hasyim bin Al-Mughirah bin Abdillah bin Umar bin Makhzum.
Gelaran : Al-Faruq
Keturunan : Arab Quraisy (Kabilah Bani Adi)
Tarikh lahir : 13 tahun selepas berlakunya peristiwa Abrahah (menurut Imam Nawawi)
Jabatan : Khalifah Ar-Rasyidin Kedua
Tarikh Lantikan : 634M
Tempoh Jawatan : 10 tahun
Tarikh M/Dunia : 23H @ 644M
Umur : 63 tahun
Semasa sebelum
memeluk Islam, beliau merupakan duta bagi kaumnya terutama untuk
mengadakan perundingan antara kabilah yang bermusuhan. Beliau merupakan
mertua Rasulullah SAW apabila Rasulullah bernikah dengan anaknya, Hafsah
bte Umar. Beliau salah seorang yang dijamin Syurga oleh Rasulullah SAW.
Sifat Peribadi Umar al-Khattab
Ubaidullah
bin Umar menceritakan bahawa suatu hari para sahabat melihat Umar
memikul tempat air di bahunya. Lalu mereka bertanya : "Wahai Amirul
Mukminin ! Mengapa tuan sendiri yang memikul air ini ?" Jawab Umar al-Khattab : "Saya merasakan bahawa diri saya telah takbur, lalu saya mengangkat air ini untuk menundukkannya"
Kata
Aslam beberapa orang berbicara dengan Abdul Rahman bin Auf. Kata mereka
: "Umar al-Khattab telah menimbulkan rasa takut kami sehingga mata kami
tidak berani bertentangan mata dengannya". Hal ini diadukan oleh Abdul
Rahman bin Auf. Lalu Umar al-Khattab berkata : "Benarkah mereka berkata
demikian ?" "Demi Allah, saya telah cuba melunakkannya, sehingga
lantaran lunak saya itu saya takut dimarahi Allah. Saya cuba pula dengan
sikap keras sehingga saya takut Allah marah kepada saya. Bagaimanakah
lagi ? Bagaimana nasib saya yang berbeza dengan mereka ?"
Diriwayatkan oleh Umar bin Murrah bahawa
seorang lelaki bertemu dengan Umar al-Khattab dan berkata : "Bersikap
lunaklah kepada kami, sebab kami amat gentar melihatmu !" Umar menjawab :
"Adakah saya berbuat sesuatu yang zalim ? " Jawab lelaki itu : "Tidak"
Kata Umar lagi : "Kalau begitu, biarlah Allah menambah rasa takut dalam
hatimu terhadapku"
Menurut
Barrak bin Makrur : "Pada suatu hari Umar al-Khattab naik ke mimbar
untuk memberi tazkirah, tiba-tiba dia merasa sakit. Menurut para jamaah,
ubatnya adalah madu lebah dan di Baitulmal banyak tersimpan madu lebah"
Kata beliau : "Kalau tuan-tuan izinkan, saya akan gunakannya, tetapi
kalau tidak diizinkan haram ke atas saya mengambilnya.
Keislaman Saidina Umar
Beliau
memeluk Islam pada tahun ke 6 kenabian ketika berumur 27 tahun.
Tindakannnya ini mengemparkan masyarakat Quraisy dan memberi berita
gembira kepada umat Islam bahawa Islam akan menjadi kuat.
Rasulullah
SAW pernah berdoa ; "Ya Allah kuatkan Islam dengan Umar Al-Khatab atau
Abu Jahal b. Hisyam" Hadtih riwayat At-Thabarani
Dalam
sebuah hadith lain yang diriwayatkan oleh At-Thabarani bahawa
Rasulullah SAW juga pernah berdoa : "Ya Allah kuatkan Islam dengan Umar
Al-Khatab"
Sebuah
hadith dari Ibnu Abbas yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah bahawa
Rasulullah SAW berkata : "Apabila Umar memeluk Islam, Jibrilpun datang
dan berkata : "Ya Muhammad, sesungguhnya seluruh makhluk langit
bergembira dengan islamnya Umar"
Setelah
memeluk Islam, Rasulullah SAW telah mengelarnya sebagai Al-Faruq kerana
dapat membezakan di antara perkara yang benar dan bathil. Ketika
ditanya oleh para sahabat bagaimana dia mendapat gelaran tersebut,
Saidina Umar menjawab : "Pada suatu hari, Aku bertanya kepada Rasulullah
SAW : "Ya Rasulullah SAW, adakah kita dalam kebenaran ?"
Jawab Rasulullah SAW : "Benar"
Aku berkata lagi : "Kenapakah kita beribadah secara sembunyi ?"
Kemudian
kami masuk ke Masjidil Haram membuat dua syaf, satu saya dan satu lagi
Saidina Hamzah (berjemaah). Maka semua orang KAFFIR Quraisy melihat ke
arah kami berdua dengan perasaan yang sangat marah yang tidak pernah
mereka terjadi sebelum ini, lalu Rasulullah SAW mengelarkan aku Al-Faruq
!
Dengan
islamnya Umar, maka umat Islam yang sebelum itu sentiasa ketakutan
menjadi kuat. Mereka telah berani solat secara terang-terangan di BaitulLah khususnya
setelah peristiwa di atas. Di samping itu juga, orang Quraisy juga
tidak berani menganggu orang Islam yang sedang beribadah kerana takut
kepada Umar.
Keberanian Umar
Peristiwa yang
menarik perhatian kafir Quraisy Makkah ialah apabila Saidina Umar
Al-Khattab mengambil langkah untuk berhijrah secara terang-terangan,
berbeza dengan pendirian para sahabat yang lain yang terpaksa berhijrah
secara rahsia.
Umar Al-Khattab terkenal sebagai seorang yang berani semasa kafir dan bertambah
berani sesudah beriman. Pada detik-detik terakhir sebelum meninggalkan
kota Makkah untuk berhijrah ke Madinah, Saidina Ali r.a. yang
menyaksikan peristiwa tersebut, meriwayatkan: Setelah saidina Umar
membuat keputusan untuk berhijrah, beliau mengambil sebilah pedang
disandang di sisi pinggangnya, kemudian dicapainya busar panah lalu
disangkut dibahunya, sebatang anak panah tergenggam ditangannya dan
melangkahkan kaki menuju ke Kaa'bah. Ketika itu tokoh-tokoh Quraisy
sedang bersantai di sisi Ka'abah menyaksikan kehadiran Umar.
Saidina
Umar melakukan tawaf tujuh kali dengan penuh semangat tetapi tenang,
tanpa menghiraukan tokoh-tokoh kafir Quraisy yang memerhatikannya.
Sebaik selesai melakukan tawaf, beliau menuju ke Maqam Ibrahim dan
mendirikan solat.
Selesai
solat, Umar berdiri di sisi Maqam Ibrahim sambil mengeluarkan kata-kata
yang keras dan pedas terhadap puak kuffar Quraisy. kata Umar:
"Sesungguhnya Allah SWT tidak akan membinasakan wajah manusia di dunia
ini, kecuali wajah puak-puak jahannam yang memusuhi agama Allah."
Kata
Umar lagi: "Barangsiapa yang sanggup menjadikan ibunya keseorangan
disebabkan kematian anak, meletakkan anak-anak mereka menjadi yatim
piatu lantaran kematian bapa, sanggup menjadikan isteri kesayangannya
menjadi balu kerana kematian suami, marilah kita adu senjata di sebalik
bukit ini."
Cabaran
Saidina Umar terhadap tokoh-tokoh Quraisy yang menyaksikan kehadiran
Umar dengan pedang terhunus itu, ternyata menimbulkan kesan gerun di
dalam hati mereka. Pertama kali mereka mendengar cabaran yang begitu
hebat dari Umar, mereka terpegun tanpa seorangpun yang berani menyahut
cabaran Umar berlawan senjata.
Dari
sudut psikologi, cara Umar mencabar puak Quraisy dengan gaya seorang
pahlawan yang bersedia untuk mati, menjadikan puak Quraisy lemah
semangat. Mereka membisu tanpa reaksi, sekalipun Umar mengutuk mereka
sebagai puak yang bakal dibinasakan Allah SWT. Dalam keadaan puak
Quraisy lemah semangat, Umar mengajaknya adu senjata.
Saidina
Ali r.a. yang turut mendengar kata-kata Umar itu berkata: Sesudah itu
Umar melangkahkan kaki meninggalkan kota Makkah dengan tenang, tanpa
dijejaki oleh puak-puak Quraisy. Bagaimanapun peristiwa itu memberi
seribu rahmat kepada kaum muslimin yang letih lesu, dari kalangan
orang-orang tua, orang-orang sakit yang tidak terdaya meninggalkan kota
Makkah tanpa teman. Mereka semua mengambil peluang untuk berhijrah ke
Madinah bersama Umar Al-Khattab, dengan aman tanpa sebarang gangguan.
Berikutan
dari peristiwa itu, maka kaum muslimin Makkah telah menyahut seruan
hijrah. Sehingga tiada lagi para penyokong Nabi s.a.w. yang tinggal di
Makkah, kecuali Nabi s.a.w., Saidina Abu Bakar As-Siddiq. Saidina Ali
bin Abi Talib, selain itu orang-orang yang sakit, mereka yang tidak
kenderaan dan keupayaan berhijrah dan mereka yang dikenakan tahanan oleh
pihak Quraisy, akibat tindakan mereka menyahut seruan Islam
Hadith tentang Umar
1.
Semasa tidur, aku bermimpi bahawa aku berada dalam Syurga. aku lihat
seorang perempuan sedang berwudhuk dekat sebuah istana. Aku bertanya
untuk siapa istana ini. Katanya : Untuk Umar" Hadith riwayat Shiekhaini
(Bukhari dan Muslim)
2. Sesungguhnya Allah menjadikan lidah dan hati Umar itu di atas kebenaran. Hadith riwayat At-Turmizi
3. Sekiranya selepas aku ada nabi, sudah pasti Umarlah orangnya. Hadith riwayat At-Turmizi
4. Sesungguhnya aku lihat syaitan-syaitan dari kalangan jin dan manusia lari lintang pukang dari Umar. Hadith riwayat At-Turmizi
5. Umar cahaya bagi penduduk Syurga.
6. Semua malaikat di langit menyayangi Umar dan semua syaitan di dunia melarikan diri dari Umar
7.
Sesungguhnya ada seseorang di kalangan umat sebelum kamu yang menjadi
sebutan ramai (kerana kebaikannya), jika perkara ini terjadi dalam umat
Islam, sudah tentu Umarlah orangnya. Hadith riwayat Bukhari.
8.
Tidak ada sesuatu perkara yang diperkatakan oleh orang ramai dan
kemudian diperkatakan oleh Umar, nescaya turunlah al-Quran sebagaimana
yang dilafazkan oleh mulut Umar. (Kata-kata Abdullah bin Umar)
Umar Sebagai Orang Yang Pertama
1. Pertama digelar Amirul Mukminin
2. Pertama menggunakan Hijrah sebagai kalendar Islam
3. Pertama mengenakan pukulan 80 kali ke atas peminum arak
4. Pertama mengharamkan nikah mut'ah
5. Pertama mewajibkan zakat ke atas kuda
6. Pertama menubuhkan jabatan-jabatan
7. Pertama sunatkan Qiyyam Ramadhan
8. Pertama mengarahkan solat Jenazah berjemaah dengan 4 takbir
9. Pertama memperkenalkan Al-'Aul dalam masalah Faraid (harta pusaka)
Umar Dan Al-Quran
Saidina
Umar Al-Khattab mempunyai pemikiran yang sangat hebat. Beberapa
pendapatnya merupakan sebab turunnya al-Quran. Di antara ayat-ayat
al-Quran yang diturunkan sempena pendapat beliau ialah :
1) Kisah tawanan Badar - ayat 28 Surah Al-Anfal
2) Ayat Menjadikan Maqam Ibrahim sebagai tempat solat - Ayat 125 Surah Al-Baqarah
3) Ayat Hijab - Ayat 53 Surah Al-Ahzab
4) Ayat tentang asal-usul kejadian manusia - Ayat 12 Surah Al-Mukminun
>5) Ayat tentang arak - Ayat 219 Surah Al-Baqarah dan Ayat 43 Surah An-Nisa'
6) Ayat Larangan Mensolati Jenazah Orang Munafiq - Ayat 84 Surah At-Taubah
7) Kisah orang Munafiq - Ayat 6 Surah Al-Munafiqun
8) Ayat 5 Surah Al-Anfal
9) Ayat 16 Surah An-Nur
10) Ayat tentang penghalalan jima' di malam bulan Ramadhan - Ayat 187 Surah Al-Baqarah
11) Ayat 97 Surah Al-Baqarah
12) Ayat 65 Surah An-Nisa'
13) ayat 13 Surah Al-Waqiah
kisah sahabat Ali bin abi Thalib
Imam Ali bin Abi Thalib adalah khalifah rasyid yang keempat.
Keutamaan dan keistimewaannya adalah sesuatu yang tidak diragukan lagi
kecuali oleh orang-orang Khawarij (Ibnu Muljam dan komplotannya) yang
lancang memerangi bahkan menumpahkan darahnya.
Berbeda dengan tiga khalifah sebelumnya, dimana sebagian orang terjebak dalam kesalahan dengan merendahkan kedudukan mereka, Ali bin Abi Thalib sebaliknya, orang-orang terjebak dalam kekeliruan, penyimpangan dan kesesatan bahkan kekufuran karena berlebih-lebihan dalam mengagungkannya. Sebagaimana Abdullah bin Saba dan orang-orang yang mengikutinya.
Suwaid bin Ghafalah datang menemui Ali radlhiallaahu ’anhu di masa kepemimpinannya. Lalu Suwaid berkata, “Aku melewati sekelompok orang menyebut-nyebut Abu Bakr dan Umar (dengan kejelekan). Mereka berpandangan bahwa engkau juga menyembunyikan perasaan seperti itu kepada mereka berdua. Di antara mereka adalah Abdullah bin Saba dan dialah orang pertama yang mengampanyekan hal tersebut’. Ali menjawab, “Aku berlindung kepada Allah menyembunyikan sesuatu terhadap mereka berdua kecuali kebaikan”. Kemudian beliau mengirim utusan kepada Abdullah bin Saba dan mengusirnya ke al-Madain. Ia juga berkata, “Jangan sampai engkau tinggal satu negeri bersamaku selamanya”. Kemudian ia berdiri menuju mimbar dan orang-orang pun berkumpul… …Ali berkata, “Ketahuilah, jangan pernah sampai kepadaku dari seorang pun yang mengutamakan aku dari mereka berdua melainkan aku akan mencambuknya sebagai hukuman untuk orang yang berbuat dusta.”
Ali bin Abi Thalib mengatakan, “Sesungguhnya mengikuti hawa nafsu menghalangi dapat seseorang dari kebenaran dan panjangan angan-angan dapat membuatnya lupa akhirat.”
Nasabnya
Ali bin Abi Thalib bin Abdul Muthalib bin Hasyim bin Abdu Manaf bin Qushay bin Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Luay bin Ghalib bin Fihr bin Malik bin an-Nadhar bin Kinanah. Rasulullah memberinya kun-yah Abu Turab. Ia adalah sepupu sekaligus menantu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam.
Ibunya bernama Fathimah binti Asad bin Hasyim bin Qushay bin Kilab. Ali memiliki beberapa orang saudara laki-laki yang lebih tua darinya, mereka adalah: Thalib, Aqil, dan Ja’far. Dan dua orang saudara perempuan; Ummu Hani’ dan Jumanah.
Ayahnya, Abu Thalib yang nama aslinya adalah Abdu Manaf. Abu Thalib adalah paman kandung Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam yang sangat menyayangi Nabi, namun ia wafat dalam agama jahiliyah.
Sifat Fisiknya
Ali bin Abi Thalib adalah laki-laki berkulit sawo matang, bola mata beliau besar dan agak kemerah-merahan. Untuk ukuran orang Arab, beliau termasuk pendek, tidak tinggi dan berjanggut lebat. Dada dan kedua pundaknya putih. Rambut di dada dan pundaknya cukup lebat, berwajah tampan, memiliki gigi yang rapi, dan ringan langkahnya (ath-Thabaqat al-Kubra, 3: 25)
Keutamaan Ali bin Abi Thalib
- Termasuk Seseorang Yang Dijamin Surga
Dalam sebuah hadis, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Abu Bakar di surga, Umar di surga, Utsman di surga, Ali di surga, Thalhah di surga, az-Zubair di surga, Sa’ad (bin Abi Waqqash) di surga, Sa’id (bin Zaid) di surga, Abdurrahman bin Auf di surga, Abu Ubaidah bin al-Jarrah di surga.” (HR. at-Tirmidzi dan dishahihkan oleh Syaikh Albani).
- Rasulullah Mengumumkan di Khalayak Bahwa Allah dan Rasul-Nya Mencintai Ali
Saat Perang Khaibar, Rasulullah hendak memberikan bendera komando perang kepada seseorang. Diriwayatkan dari Sahl bin Sa’adi, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Demi Allah, akan aku serahkan bendera ini esok hari kepada orang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya dan dia dicintai Allah dan Rasul-Nya. Semoga Allah memberikan kemenangan melalui dirinya.” Maka semalam suntuk orang-orang (para sahabat) membicarakan tentang siapakah di antara mereka yang akan diberikan bendera tersebut. Keesokan harinya, para sahabat mendatangi Rasulullah, lalu beliau bersabda, “Dimanakah Ali bin Abi Thalib?” Dijawab, “Kedua matanya sedang sakit.” Rasulullah memerintahkan, “Panggil dan bawa dia kemari.” Dibawalah Ali ke hadapan Rasulullah, lalu beliau meludahi kedua matanya yang sakit seraya berdoa untuknya. Seketika Ali sembuh total seolah-olah tidak tertimpa sakit sebelumnya. Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menyerahkan bendera kepadanya. Lalu Ali berkata, “Wahai Rasulullah, aku memerangi mereka sampai mereka menjadi seperti kita.” Rasululah bersabda, “Majulah dengan tenang, sampai engkau tiba di tempat mereka. Kemudian ajaklah mereka kepada Islam dan sampaikanlah hak-hak Allah yang wajib mereka tunaikan. Demi Allah, sekiranya Allah member petunjuk kepada seseorang melalui dirimu, sungguh lebih berharga bagimu daripada memiliki onta-onta merah.” (HR. Muslim no. 4205).
- Kedudukan Ali di Sisi Rasulullah
Ibrahim bin Saad bin Abi Waqqash meriwayatkan dari ayahnya, dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda kepada Ali, “Apakah engkau tidak ridha kedudukanmu di sisiku seperti kedudukan Harun di sisi Musa.” (Muttafaq ‘alaihi).
Hadis ini Rasulullah sampaikan kepada Ali saat beliau tidak menyertakan Ali bin Abi Thalib dalam pasukan Perang Tabuk. Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam memerintahkannya agar menjadi wakil beliau di kota Madinah. Ali yang merasa tidak nyaman hanya tinggal bersama wanita, anak-anak, dan orang tua yang udzur tidak ikut perang dihibur Rasulullah dengan sabda beliau di atas.
Sa’d bin Abi Waqqash radlhiallahu ‘anhu membawakan hadits semisal dalam ash-Shahihain:
Hadis ini dipakai oleh orang-orang yang berlebihan dalam mengagungkan Ali bin Abi Thalib sebagai legitimasi bahwa Ali lebih mulia dari Abu Bakar dan Umar. Padahal hadis ini adalah pembelaan Rasulullah terhadap Ali yang dituduh oleh orang-orang munafik bahwa dia merasa berat untuk berangkat perang.
Ali berkata, “Wahai Rasulullah, orang-orang munafik mengatakan bahwa engkau menugaskan aku karena engkau memandang aku berat untuk berangkat jihad dan kemudian memberikan keringanan”. Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Mereka telah berdusta! Kembalilah, aku menugaskanmu untuk mengurus keluargaku dan keluargamu. ‘Tidakkah engkau rela mendapatkan kedudukan di sisiku seperti kedudukan Harun di sisi Musa, hanya saja tidak ada nabi setelahku?”. Maka Ali pun akhirnya kembali ke Madinah (Taariikhul-Islaam, 1: 232).
Ayah Dari Pemimpin Pemuda Surga
Ali bin Abi Thalib radhiallahu ‘anhu adalah ayah dari dua orang cucu kesayangan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, yakni Hasan dan Husein. Kedua cucu beliau ini adalah pemimpin para pemuda di surga.
Rasulullah bersabda,
Penutup
Ali bin Abi Thalib mengatakan,
Tentu saja, mencintai Ali bukan hanya klaim semata. Mencintainya adalah dengan mengikuti perintahnya, tidak melebih-lebihkannya dari yang semestinya, dan mencintai orang-orang yang ia cintai. Ali mengutamakan Abu Bakar dan Umar atas dirinya, demikian juga semestinya orang-orang yang mengaku mencintainya, mengikuti keyakinannya.
kisah sahabat Ali bin abi Thalib
Berbeda dengan tiga khalifah sebelumnya, dimana sebagian orang terjebak dalam kesalahan dengan merendahkan kedudukan mereka, Ali bin Abi Thalib sebaliknya, orang-orang terjebak dalam kekeliruan, penyimpangan dan kesesatan bahkan kekufuran karena berlebih-lebihan dalam mengagungkannya. Sebagaimana Abdullah bin Saba dan orang-orang yang mengikutinya.
Suwaid bin Ghafalah datang menemui Ali radlhiallaahu ’anhu di masa kepemimpinannya. Lalu Suwaid berkata, “Aku melewati sekelompok orang menyebut-nyebut Abu Bakr dan Umar (dengan kejelekan). Mereka berpandangan bahwa engkau juga menyembunyikan perasaan seperti itu kepada mereka berdua. Di antara mereka adalah Abdullah bin Saba dan dialah orang pertama yang mengampanyekan hal tersebut’. Ali menjawab, “Aku berlindung kepada Allah menyembunyikan sesuatu terhadap mereka berdua kecuali kebaikan”. Kemudian beliau mengirim utusan kepada Abdullah bin Saba dan mengusirnya ke al-Madain. Ia juga berkata, “Jangan sampai engkau tinggal satu negeri bersamaku selamanya”. Kemudian ia berdiri menuju mimbar dan orang-orang pun berkumpul… …Ali berkata, “Ketahuilah, jangan pernah sampai kepadaku dari seorang pun yang mengutamakan aku dari mereka berdua melainkan aku akan mencambuknya sebagai hukuman untuk orang yang berbuat dusta.”
Ali bin Abi Thalib mengatakan, “Sesungguhnya mengikuti hawa nafsu menghalangi dapat seseorang dari kebenaran dan panjangan angan-angan dapat membuatnya lupa akhirat.”
Nasabnya
Ali bin Abi Thalib bin Abdul Muthalib bin Hasyim bin Abdu Manaf bin Qushay bin Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Luay bin Ghalib bin Fihr bin Malik bin an-Nadhar bin Kinanah. Rasulullah memberinya kun-yah Abu Turab. Ia adalah sepupu sekaligus menantu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam.
Ibunya bernama Fathimah binti Asad bin Hasyim bin Qushay bin Kilab. Ali memiliki beberapa orang saudara laki-laki yang lebih tua darinya, mereka adalah: Thalib, Aqil, dan Ja’far. Dan dua orang saudara perempuan; Ummu Hani’ dan Jumanah.
Ayahnya, Abu Thalib yang nama aslinya adalah Abdu Manaf. Abu Thalib adalah paman kandung Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam yang sangat menyayangi Nabi, namun ia wafat dalam agama jahiliyah.
Sifat Fisiknya
Ali bin Abi Thalib adalah laki-laki berkulit sawo matang, bola mata beliau besar dan agak kemerah-merahan. Untuk ukuran orang Arab, beliau termasuk pendek, tidak tinggi dan berjanggut lebat. Dada dan kedua pundaknya putih. Rambut di dada dan pundaknya cukup lebat, berwajah tampan, memiliki gigi yang rapi, dan ringan langkahnya (ath-Thabaqat al-Kubra, 3: 25)
Keutamaan Ali bin Abi Thalib
- Termasuk Seseorang Yang Dijamin Surga
Dalam sebuah hadis, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Abu Bakar di surga, Umar di surga, Utsman di surga, Ali di surga, Thalhah di surga, az-Zubair di surga, Sa’ad (bin Abi Waqqash) di surga, Sa’id (bin Zaid) di surga, Abdurrahman bin Auf di surga, Abu Ubaidah bin al-Jarrah di surga.” (HR. at-Tirmidzi dan dishahihkan oleh Syaikh Albani).
- Rasulullah Mengumumkan di Khalayak Bahwa Allah dan Rasul-Nya Mencintai Ali
Saat Perang Khaibar, Rasulullah hendak memberikan bendera komando perang kepada seseorang. Diriwayatkan dari Sahl bin Sa’adi, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Demi Allah, akan aku serahkan bendera ini esok hari kepada orang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya dan dia dicintai Allah dan Rasul-Nya. Semoga Allah memberikan kemenangan melalui dirinya.” Maka semalam suntuk orang-orang (para sahabat) membicarakan tentang siapakah di antara mereka yang akan diberikan bendera tersebut. Keesokan harinya, para sahabat mendatangi Rasulullah, lalu beliau bersabda, “Dimanakah Ali bin Abi Thalib?” Dijawab, “Kedua matanya sedang sakit.” Rasulullah memerintahkan, “Panggil dan bawa dia kemari.” Dibawalah Ali ke hadapan Rasulullah, lalu beliau meludahi kedua matanya yang sakit seraya berdoa untuknya. Seketika Ali sembuh total seolah-olah tidak tertimpa sakit sebelumnya. Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menyerahkan bendera kepadanya. Lalu Ali berkata, “Wahai Rasulullah, aku memerangi mereka sampai mereka menjadi seperti kita.” Rasululah bersabda, “Majulah dengan tenang, sampai engkau tiba di tempat mereka. Kemudian ajaklah mereka kepada Islam dan sampaikanlah hak-hak Allah yang wajib mereka tunaikan. Demi Allah, sekiranya Allah member petunjuk kepada seseorang melalui dirimu, sungguh lebih berharga bagimu daripada memiliki onta-onta merah.” (HR. Muslim no. 4205).
- Kedudukan Ali di Sisi Rasulullah
Ibrahim bin Saad bin Abi Waqqash meriwayatkan dari ayahnya, dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda kepada Ali, “Apakah engkau tidak ridha kedudukanmu di sisiku seperti kedudukan Harun di sisi Musa.” (Muttafaq ‘alaihi).
Hadis ini Rasulullah sampaikan kepada Ali saat beliau tidak menyertakan Ali bin Abi Thalib dalam pasukan Perang Tabuk. Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam memerintahkannya agar menjadi wakil beliau di kota Madinah. Ali yang merasa tidak nyaman hanya tinggal bersama wanita, anak-anak, dan orang tua yang udzur tidak ikut perang dihibur Rasulullah dengan sabda beliau di atas.
Sa’d bin Abi Waqqash radlhiallahu ‘anhu membawakan hadits semisal dalam ash-Shahihain:
عن سعد بن أبي وقاص قال خلف رسول الله صلى الله عليه وسلم علي بن أبي طالب
في غزوة تبوك فقال يا رسول الله تخلفني في النساء والصبيان فقال أما ترضى
ان تكون مني بمنزلة هارون من موسى غير انه لا نبي بعدي
Dari Sa’ad bin Abi Waqqash ia berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam
pernah memberi tugas Ali bin Abi Thalib saat perang Tabuk (untuk
menjaga para wanita dan anak-anak di rumah). Ali pun berkata, ‘Wahai
Rasulullah, engkau hanya menugasiku untuk menjaga anak-anak dan wanita
di rumah ?’ Maka beliau menjawab, ‘Tidakkah engkau rela mendapatkan
kedudukan di sisiku seperti kedudukan Harun di sisi Musa, hanya saja
tidak ada nabi setelahku ?” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari no. 4416 dan
Muslim no. 2404).Hadis ini dipakai oleh orang-orang yang berlebihan dalam mengagungkan Ali bin Abi Thalib sebagai legitimasi bahwa Ali lebih mulia dari Abu Bakar dan Umar. Padahal hadis ini adalah pembelaan Rasulullah terhadap Ali yang dituduh oleh orang-orang munafik bahwa dia merasa berat untuk berangkat perang.
Ali berkata, “Wahai Rasulullah, orang-orang munafik mengatakan bahwa engkau menugaskan aku karena engkau memandang aku berat untuk berangkat jihad dan kemudian memberikan keringanan”. Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Mereka telah berdusta! Kembalilah, aku menugaskanmu untuk mengurus keluargaku dan keluargamu. ‘Tidakkah engkau rela mendapatkan kedudukan di sisiku seperti kedudukan Harun di sisi Musa, hanya saja tidak ada nabi setelahku?”. Maka Ali pun akhirnya kembali ke Madinah (Taariikhul-Islaam, 1: 232).
Ayah Dari Pemimpin Pemuda Surga
Ali bin Abi Thalib radhiallahu ‘anhu adalah ayah dari dua orang cucu kesayangan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, yakni Hasan dan Husein. Kedua cucu beliau ini adalah pemimpin para pemuda di surga.
Rasulullah bersabda,
الحَسَنُ وَالحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الجَنَّةِ
“al-Hasan dan al-Husain adalah pemimpin pemuda ahli Surga.” (HR. at-Tirmidzi, no. 3781)Penutup
Ali bin Abi Thalib mengatakan,
وَالَّذِى فَلَقَ الْحَبَّةَ وَبَرَأَ النَّسَمَةَ إِنَّهُ لَعَهْدُ
النَّبِىِّ الأُمِّىِّ -صلى الله عليه وسلم- إِلَىَّ أَنْ لاَ يُحِبَّنِى
إِلاَّ مُؤْمِنٌ وَلاَ يُبْغِضَنِى إِلاَّ مُنَافِقٌ
“Demi Dzat yang membelah biji-bijian dan melepaskan angin.
Sesungguhnya Nabi telah berjanji kepadaku bahwa tidak ada yang
mencintaiku kecuali ia seorang mukmin, dan tidak ada yang membenciku
kecuali ia seorang munafik.” (HR. Muslim, no. 249)Tentu saja, mencintai Ali bukan hanya klaim semata. Mencintainya adalah dengan mengikuti perintahnya, tidak melebih-lebihkannya dari yang semestinya, dan mencintai orang-orang yang ia cintai. Ali mengutamakan Abu Bakar dan Umar atas dirinya, demikian juga semestinya orang-orang yang mengaku mencintainya, mengikuti keyakinannya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar